Kolumbia legszebb települése és annak misztikus földpiramisai

La Playa de Belén az a település, ahonnan az ember, ha kiteszi a lábát, csak arra tud gondolni, mikor tér majd vissza. Bár sok kedves falu van Kolumbiában, nekem ez az apró észak-santanderi falu a legszebb az országban. Los Estoraques földpiramisai pedig fantasztikus élményt nyújtanak az utazónak, csak egy dologra figyelj oda: próbálj megfeledkezni a tériszonyodról.

Egész napos utazás után futunk be túránk következő állomására, Ocañába. Ezidáig én is csak egyszer jártam itt, még 2015-ben, Erivel. Azóta terveztem, hogy egyszer belecsempészem egy túrába, s most elérkezett ez a pillanat. No, persze nem a város miatt utaztunk ilyen sokat, mert az turista szemmel nehezen értelmezhető, hanem a közeli La Playa de Belén faluja és a Los Estoraques földpiramisai miatt.

A csapat tagjai nem igazán értik, mit keresünk Ocañában

Ocaña erős jóindulattal is csak átlagosnak nevezhető. A főtér szép és van egy-két pofás történelmi épület, de a város nagy része jellegtelen betondzsungel. Kora reggel azért elsétálunk a San Francisco-templomhoz (1828-ban itt újították meg az 1821-es függetlenségi nyilatkozatot), de zárva találjuk. 2015-ben sem sikerült bejutnunk az épületbe, így továbbra sincs képem arról a teremről, ahol Kolumbia meglátta a napvilágot.

Állítólag a San Francisco-templomban írták alá a Kolumbia függetlenségét kikiáltó nyilatkozatot

Kisétálunk a piacra, majd felpattanunk egy rozoga buszra, ami La Playa de Belénbe tart. Kolumbia ezen része kiesik a turisták látóköréből, ezért csak kevesen látogatják a falut, pedig 1995-ben Észak-Santander legszebb településének választották, 2005 óta pedig az egész falu nemzeti emlékmű. Engem leginkább Ambalemára emlékeztet, de annál jóval rendezettebb, tisztább.

A Los Estoraques bejárata

A busszal egészen a Los Estoraques Természetvédelmi Terület bejáratáig vitetjük magunkat. A török Kappadókiához és az észak-olasz Renonhoz hasonló földpiramisok évente alig pár ezer látogatót vonzanak, pedig nincs náluk szebb természeti képződmény az Andokban Bucaramangától északra. Ezúttal sincs rajtunk kívül szinte senki a parkban, csak néhány helyi fiatal, akik indiánnak öltözve videóklipet forgatnak a tornyok között.

A kilátás a Los Estoraques földpiramisaira egészen pazar

Mikor Erivel itt jártunk, még nem lehetett felmenni a földpiramisok tetejére, de azóta kiépült egy ösvény, ami mentén felkapaszkodunk az egyik csúcsára. Tériszonnyal ez a kaptató valószínűleg túlvilági élmény, de érdemes leküzdeni a félelmeket, mert odafentről egészen zseniális a kilátás. A csapatot alig bírom lerugdosni, annyira el vannak olvadva a látványtól.

Csilla és Tibor pózolnak az egyik piramis tetején

Ezután bemerészkedünk a piramiserdő mélyére. Néhol a tornyok elzárt üregeket képeznek, máshol teátrumszerű beszakadásokat. Sajnos az ösvény végéig nem jutunk el, mert víz alatt van, de így is elbóklászunk majdnem két órát földpiramisok között.

Soha ne nézz le a piramisok tetejéről!

Amúgy a park egy növényről, az estoraquéról, más néven a benzoéfáról kapta a nevét. A vizenyősebb részeken növő benzoéfa gyantájából illóanyagokat nyernek ki, valamint szappant gyártanak belőle. A park területén ma már nem divat megcsapolni a fákat, de a környéken sok család él gyantagyűjtésből.

Vajon miért nem jár több turista erre?

Kisétálunk a főútra és visszatérünk a faluba. A kolumbiai településeknek általában nem áll jól a karácsonyi dekoráció, de La Playa de Belén kivétel ez alól. Errefelé mintha tudnák, hogyan kell felkészülni az ünnepekre. Nincsenek hógolyózó pingvinek, sem síelő rénszarvasok, mint Girónban, csak szalagok az ablak körül és gerendáról lelógó lámpások.

La Playa de Belén a legszebb kolumbiai falu

Mindenki köszön nekünk az utcán, az embereken érződik, hogy erre tényleg nem jár sok külföldi. Ezúttal is felmászunk a temetőhöz, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik a falura, valamint a falu mögött húzódó badlandre.

Kilátás a falura a temetőtől

A csapat tegnap este nem értette, mi a fenéért jöttünk Ocañába, de a nap végére rájöttek. La Playa de Belén és a Los Estoraques sokkal többre hivatott, mint azt a látogatók száma mutatja. Aki teheti, az egyszer az életében látogasson el ide.

A falu mögötti badland sem akármilyen