A Tungurahua árnyékában

Bañost szinte minden Ecuadorba látogató turista felkeresi. A városban bandukolva nehéz megérteni, miért, de ha az ember nyeregbe pattan és végigbiciklizik a Pastaza-folyó völgyén, akkor a sok külföldi jelenléte indokolttá válik. Canopyzni az Agoyán-vízesés felett, majd bebújni a Pailón del Diablo mögé felejthetetlen élmény, ahogy az sem utolsó, ahogy belibbensz egy hintával a Tungurahua-vulkán alatti völgybe. Baños jó hely.

Hátrahagyván a Quilotoa-lagúnát, megindulunk az Andok keleti vonulatát kettévágó Rio Pastaza völgyének. Sokszor jártam már erre, de általában borongós, esős idő fogadott. Ezúttal azonban szerencsénk van. Már Latacunga felé is tiszta az idő, de mire elérjük Ambatót, szinte az összes felhő felszáll.

Leereszkedvén a hegyekből feltűnik a Chalupas havas hegycsúcsa

Az oly ritkán látott Tungurahua-vulkán teljes pompájában végigkísér minket az úton. Nem győzzük a sofőrt minden bokornál megállítani, csak hogy fényképeket készítsünk. Ezidáig egyszer, 2016-ban mutatta meg magát nekem Ecuador legaktívabb tűzhányója, akkor is csak néhány perc erejéig. Most azonban egészen a naplementéig velünk van, a legnagyobb örömünkre.

A Tungurahua-vulkán Ambatóból is látszik

Baños városkáját már sötétben érjük el. A szállásunk most is ugyanaz, mint korábban mindig. A Hostal Nomadát ugyanaz a család üzemelteti, régi ismerősként üdvözölnek.

A méltóságteljes Tungurahua őrzi a Pastaza-folyó völgyét

A városka nem sokat változott az elmúlt években, csak mintha tisztábbak lennénk az utcák. Lehet, mindez csak az éppen aktuális kampányidőszak eredménye (pár hét múlva választások lesznek az országban), de az ok végülis mindegy. A lényeg, hogy ezúttal nem kell minden sarkon szemeteszsákokat kerülgetni.

Egyszer erre a vulkánra is jó lenne felmászni

Bañosba a helyiek a fürdő és a klíma, a turisták pedig a táj és a vízesések miatt érkeznek. A Pastaza-folyó völgyén már számtalanszor végigutaztam, és biciklivel is megtettem a távot jó párszor, de megúnni soha nem tudtam. A csapattal is kétkeréken tervezzük felfedezni a környéket, de nehéz az indulás, mert a biciklibérlés nem megy könnyen. Bár két ember foglalkozik velünk, képtelenek kilenc működőképes biciklit összeválogatni. Vagy a fék rossz, vagy nincs rajtuk pedál, esetleg a kerék lapos, máskor a váltó hibás. Másfél óra szerencsétlenkedés után végre nekiindulunk.

Irány a Rio Pastaza völgye!

Az első megállónk a Chamana-vízesés, amit egy embert próbáló kaptató és egy rövid séta után érünk el. Nem ez a legszebb zuhatag a Pastaza völgyében, de egynek jó.

Első vízesésünk a Chamana

Ezután eltekerünk az Agoyán-vízerőmű előtt, aminek pont érkezésünkkor nyitják ki a zsilipjeit. Nem sűrűn lát ilyet az ember. Innen kellemes gurulás után jutunk el az Agoyán-vízeséshez, ami a kanyon egyik leglátványosabb zuhataga. A zsilipeken átengedett víz nem sokkal utánunk érkezik, így rendhagyó látványban van részünk. Oly annyira megtetszik a csapatnak a hely, hogy a többség befizet egy canopyzásra. Jók a monteverdei pályák, de azért ez kaliberekkel izgalmasabb.

Annyira elvarázsol minket az Agoyán-vízesés, hogy befizetünk egy canopyzásra

Újra nyeregbe pattanunk és folytatjuk az ereszkedést a völgyben. Mostanra a bicikliutat kivezették az alagutakból, így sokkal biztonságosabban lehet tekerni, bár az egyetlen, kizárólag kétkeréken közlekedőknek fenntartott járat azért így sem veszélytelen. 2013-ban majdnem átrepültem a támfalon, mert a tök sötét alagút egy derékszögű kanyarban végződik, a fény pedig - ha süt a nap - annyira elvakítja az embert, hogy semmit nem lát. Ezúttal szerencsére nem tűz a nap, így senkit nem ér baleset.

A Rio Pastaza völgye

A következő megállónk a Manto de la Novia, vagyis a Menyasszony fátyla névre keresztelt vízesés. Nem olyan látványos, mint volt az Agoyán, de azért itt is elidézünk egy darabon.

A Manto de la Novia sem csúnya vízesés

Az utolsó vízesés, amit útba ejtünk, a Pailón del Diablo, vagyis az Ördög üstje. Lévén ez a Baños környéki vízesések legismertebbje, rengeteg a turista. Ahhoz, hogy bemásszunk a zuhatag mögé, vagy húsz percet állunk sorba, közben élvezzük a víztömeg által keltett ködszitálást.

A Pailón del Diablo egy fantasztikus kanyonban található

A tömeg ellenére el kell ismerni, hogy a Pailón del Diablo valóban lélegzetelállító. Bár nyilván van nála szebb az országban, az egész napos tekerés miatt mégis egyértelmű highlightja az országnak.

Ezért a látványért megérte egész nap tekerni

És ha már a highlightok... Mindenki, aki ellátogat Bañosba, tiszteletét teszi a Casa de Árbolnál, egy fára épített kilátónál, amiről Ecuador legnagyobb hintája lóg alá. No, a Casa de Árbolt nem a hinta miatt kell felkeresni, hanem a kilátás miatt, ami - ha tiszta az idő - egészen káprázatos.

Ezúttal nincs szerencsénk, de 2016-ban ez a kép fogadott minket

Másnap reggel taxiznánk fel a hintához, de sajnos szakad az eső. Hogy miről maradunk le? Elég sokról. A 2016-os túránkon szerencsénk volt, akkor fantasztikus kilátás nyílt a Tungurahua-vulkánra. Remélem, a következő alkalommal jobb lesz az időjárás.